RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Általános tippek és jó tanácsok

Foglalás

• Foglalás előtt tájékozódjunk a légitársaságról, tanulmányozzuk át az Általános Szerződési/Foglalási Feltételeket (ÁSZF), és az internetes fórumokon nézzünk utána a légitársasággal kapcsolatos fogyasztói tapasztalatoknak;

• Az utazás előtt ismerjük meg a légi utasként minket megillető fogyasztói jogokat az Európai Fogyasztó Központ honlapján (www.magyarefk.hu)

• Online foglalásnál mindig az úti okmányban szereplő teljes nevet tüntessük fel, és az elektronikus visszaigazolás megérkezése után haladéktalanul ellenőrizzük, hogy a foglalási adatok, úti célok, időpontok pontosan szerepelnek-e a visszaigazolásban, illetve a visszaigazolásban szereplő név a repülőtéren azonosításon bemutatásra kerülő úti okmányunkban szereplő névvel pontosan megegyezik-e. Ha nem, haladéktalanul vegyük fel a légitársasággal a kapcsolatot, és kérjük a név kijavítását. Ha ezt elmulasztjuk, elképzelhető, hogy a légitársaság visszautasítja a beszállásunkat!

• Foglalás előtt mindig ellenőrizzük úti okmányunk érvényességi idejét és körültekintően tájékozódjunk az utazás során érintett országok (ideértve a csatlakozási, átszállási országot is!) vízumelőírásairól.

• Ha online foglalásról nem kapunk elektronikus visszaigazolást, lépjünk kapcsolatba a légitársasággal.

• Figyeljünk a levelezőprogramunk szűrőprogramjára, hogy nehogy spam-ként kezelje a foglalási visszaigazolást vagy a légitársaság résztől érkező egyéb tájékoztatásokat (pld: járattörlésről, menetrendváltozásról, stb).

• Ha olyan légitársasággal utazunk, amely nem üzemeltet csatlakozó járatokat, és több járatra szeretnénk foglalni, ellenőrizzük, hogy rendszerhiba miatt esetleg nem ugyanazt a foglalási számot kaptuk-e a különböző járatokra. Amennyiben ez történt, haladéktalanul lépjünk kapcsolatba a légitársasággal.

• Ha átszállással utazunk, figyeljünk arra a foglalásnál, hogy a csatlakozási repülőtéren hagyjunk elegendő időt az átszállásra. Az átszálláshoz szükséges idő hosszánál az érkező járat esetleges késését, az érkező gép nagyságát (meddig tarthat a kiszállás) a repülőtér nagyságát, forgalmát, az esetleges újbóli biztonsági ellenőrzés (pld: EU-n kívülről érkező gép esetén) és a csatlakozó járat beszállókapujához való eljutás idejét is figyelembe kell vennünk.

• Tudjunk róla, hogy a diszkont légitársaságok csatlakozó (átszálló) járatokat nem üzemeltetnek, így mivel minden szakasz külön járatnak minősül, a légitársaság nem felel, ha az egyik járatát törlik, vagy az késik, és ezért az utas lekési a következő a járatot.

• Fontos, hogy a repüléshez kapcsolódóan a diszkont légitársaságoknál kiegészítő szolgáltatásokat (reptéri utasfelvétel, elsőbbségi beszállás, meghatározott hely foglalása, nagyobb lábhely, stb) lehet külön díj ellenében megrendelni, így azokról előzetesen mindig tájékozódjunk a légitársaság honlapján.

• Ha utazási irodán vagy utazásközvetítőn keresztül foglalunk, tisztázzuk, hogy hogyan továbbítja majd részünkre az iroda a légitársaságoktól érkező értesítéseket.

• Tudjunk róla, hogy a foglalás lemondására és a kifizetett összeg visszakövetelésére jogszabályon alapuló jogunk nincsen, általában díj ellenében kérhető időpontmódosítás, vagy csak csökkentett összeget (pld csak a repülőtéri illetékösszegét) kapjuk vissza. A légitársaság egyedi feltételeiről célszerű előzetesen tájékozódni.

• Ha stornobiztosítást (útlemondási biztosítás) kötünk, legyünk tisztában, hogy mely esetekben és milyen feltételekkel fizet a biztosító, ha valamilyen okból nem tudunk elutazni.

• Indulás előtt néhány nappal mindig tájékozódjunk a légitársaság és a repülőtér honlapján, hogy járatunkat nem érinti-e esetleg valamilyen váratlan körülmény (pld: teljes vagy részleges sztrájk, időjárási akadályok, stb).

• Indulás előtt jegyezzük fel a légitársaság telefonos ügyfélszolgálatának számát és nyitvatartási idejét, hogy szükség esetén kapcsolatba tudjunk lépni velük.

 

Csomag

• Foglalás előtt tájékozódjunk a légitársaság csomagszállítási feltételeiről (kézi- és feladott poggyász megengedett mérete, darabszáma és díja, súlykorlátozások, fuvarozásból kizárt tárgyak, stb), hogy a későbbi kellemetlenségeket és többletköltségeket (reptéri poggyászdíj) elkerülhessük;

• Tartsuk szem előtt, hogy a diszkont légitársaságok szigorúbb szabályokat alkalmaznak a kézipoggyász tekintetében, így a repülőgépre való felszállás előtt a repülőtéren vásárolt ajándékokat tartalmazó táska egy külön kézipoggyásznak minősülhet, amelyért adott esetben extra díjat kell fizetnünk.

• Ha speciális csomaggal (például sportfelszerelés, hangszer, egészségügyi készülék, fegyver, babakocsi, tolószék, értékesebb tárgy, stb) utazunk, előzetesen mindenképpen érdeklődjünk a légitársaság által alkalmazott speciális feltételekről, az értékbiztosítás lehetőségéről, és a kapott tájékoztatást igazolható módon rögzítsük.

• Speciális törődést igénylő utasok (pld: mozgáskorlátozottak, betegek) segítség iránti igényüket időben, az ÁSZF-ben meghatározottak szerint előzetesen jelezzék a légitársaság felé.

• Lehetőség szerint személyes iratainkat és értéktárgyainkat a kézipoggyászban szállítsuk, így azokért kizárólag mi felelünk.

• Kössünk utasbiztosítást a csomagra is, hiszen a légitársaságok felelőssége általánosságban korlátozott (kb 1250 EURO-ig terjed) a feladott csomagokért;

• Érdemes bepakoláskor fénykép vagy videofelvételt készíteni a bőrönd tartalmáról, az egyes tárgyakról külön-külön is, hogy csomagunk esetleges elvesztése esetén igazolni tudjuk a poggyász tartalmát és annak körülbelüli értékét a légitársaság számára.

 

Érkezés a repülőtérre, beszállás

• Ha online utasfelvételt (check-in) választottunk, ne felejtsük el kinyomtatni és magunkkal vinni a beszállókártyákat. Ha ezt elmulasztjuk, rendszerint a reptéren kell többletkiadással számolnunk a reptéri utasfelvétel miatt.

• A repülőtérre mindig javasolt legalább 2 órával a járat indulása előtt kiérni, és a lehető legkorábbi időpontban megkezdeni az utasfelvételt az utasfelvételi pultnál és biztonsági ellenőrzésnél előforduló esetleges torlódások miatt.

• Az utasfelvétel után célszerű haladéktalanul túlesni a biztonsági ellenőrzésen, és azt nem az utolsó pillanatra hagyni.

• Célszerű a beszállókapuval és a járatinformációkkal kapcsolatban az utastájékoztató monitorokat és a hangosbemondóban elhangzó felhívásokat folyamatosan figyelni. Előfordulhat ugyanis, hogy időközben a kapu számát megváltoztatják, ami azt jelenti, hogy a járatra nem az eredetileg kiírt, hanem a módosítást követően feltüntetett kapunál lehet majd beszállni.

• Amennyiben átszállással utazunk, az indulási reptéren kérdezzünk rá, hogy a csatlakozási ponton szükséges-e újabb utasfelvételt elvégezni vagy a csatlakozó járatra is az indulási reptéren megkapjuk a beszállókártyát, illetve hogy a feladott poggyászunkat automatikusan átszállítják-e a csatlakozó járatra.

• Javasolt, hogy minden indulási repülőtéren és csatlakozási ponton rendelkezzünk az adott ország fizetőeszközének megfelelő készpénzzel, illetve a bankkártyánkon is legyen elég fedezet, ha bármilyen okból (akár a beszállókártya kinyomtatásáért, akár a poggyászok megengedett számát vagy méretét meghaladó csomagért) fizetnünk kell, függetlenül attól, hogy vitatjuk a díj jogszerűségét vagy nem. Tudjunk róla, hogy ha nem tudunk fizetni, a légitársaság visszautasíthatja a beszállásunkat.

• Ha a repülőgépre történt beszállás után derül ki, hogy a kézipoggyászunknak nincs elég hely az ülések feletti rekeszekben, és ezért a személyzet a poggyászt a csomagtérben helyezné el, értékeinket és iratainkat mindenképpen vegyük ki, és kérjünk átvételi elismervényt a csomag átvételéről a személyzettől.

 

Érkezés a célállomásra

• A csomagunk felvétele után haladéktalanul ellenőrizzük, hogy az nem sérülten és emiatt hiányosan érkezett-e. Ha poggyászsérülést és/vagy hiányt tapasztalatunk, jelentsük be azonnal a problémát az „Elveszett poggyász – Lost luggage” ablaknál. Az ott szolgálatot teljesítő alkalmazott erről egy jegyzőkönyvet, az úgynevezett a PIR-t (Property Irregularity Report) tölti ki.

• Ha a csomagunk nem érkezik meg, szintén jelentsük be azonnal a problémát a repülőtéren az „Elveszett poggyász – Lost luggage” ablaknál. Az ott szolgálatot teljesítő alkalmazott erről egy jegyzőkönyvet, az úgynevezett a PIR-t (Property Irregularity Report) tölti ki. Ha ezt elmulasztjuk utóbb lehetetlenné válik bizonyítani, hogy a csomagunk károsodása a repülőút során következett-e be, ezért a légitársaság elutasíthatja kártérítés iránti igényünket.

• Ne feledjük, a csomag hiányát vagy esetleges károsodását haladéktalanul (de amennyiben a csomag károsodása nem ismerhető fel azonnal az érkezést követően, legkésőbb 7 napon belül) be kell jelentünk, az érkezési repülőtéren. Ha ezt elmulasztjuk, utóbb lehetetlenné válik bizonyítani, hogy a csomagunk károsodása a repülőút során következett be, ezért a légitársaság elutasíthatja kártérítés iránti igényünket.

• Ha volt poggyászbiztosításunk, kárigényünket – miután a PIR–t benyújtottuk a légitársaságnak – jelentsük be a biztosítótársaság felé is a biztosítási feltételekben előírt dokumentumokkal és a PIR-rel együtt.

• Ne felejtsük el, hogy kárunk megtérítésére jellemzően csak egyszer (vagy a légitársaságtól vagy a biztosítótól) van jogunk.

• Ha a csomagunk az odaúton nem érkezik meg vagy késik, és egyes ruházati és higiéniai cikkeket kell megvásárolnunk, ésszerű kereteken belül vásároljunk, és mindig őrizzük meg a számlát, hogy a kiadásaink adott esetben teljes vagy részleges megtérítésére azokat utóbb benyújthassuk a légitársaságnak.

• Tudjunk róla, hogy a hiányos vagy elveszett csomag miatt kár összegének meghatározása számos bizonyítási kérdést (a hiányzó termék ténylegesen benne volt-e csomagban, hogyan bizonyítható annak megvásárlásának dátuma és értéke számla hiányában, stb) vet fel, így jellemzően a csomag súlya alapján meghatározott általány kártérítésre van lehetőségünk.

• Amennyiben maga a bőrönd, a csomag károsodik, a légitársaságok eltérő feltételeket alkalmaznak a kár megtérítésére, így azokat célszerű még az utazás előtt megismerni.

• A későbbi, bármilyen okból történő panasztétel és igényérvényesítés érdekében őrizzük meg a foglaláskor kapott elektronikus visszaigazolást, az összes beszállókártyát és a poggyász feladását igazoló címkét is.

 
Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.