RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Hasznos tudnivalók Légi utasok jogai Beszállás visszautasítása

Beszállás visszautasítása

Mikor beszélünk megerősített helyfoglalásról?

Megerősített helyfoglalása van az utasnak, ha a társaság elfogadta a foglalást, nyilvántartásba vette, igazolást vagy jegyet adott ki róla.

 

Mikor beszélünk a beszállás visszautasításáról?

Akkor, ha az utasnak megerősített helyfoglalása volt, és kellő időben (rendszerint 45 perccel a tervezett felszállás előtt:) megjelent beszállásra. Vagyis az utas készen állt az utazásra, majd a társaság az utasfelvételi pultnál tagadta meg a beszállás lehetőségét tőle.

Nem hivatkozhat az utas a visszautasítással szembeni jogszabályi védelemre, ha beszállását ésszerű okok miatt tagadták meg, ilyenek lehetnek például: az egészségügyi, az utas személyében rejlő biztonsági vagy védelmi okok, illetve hogy az utazási okmányok nem voltak megfelelőek stb.

 

Mi a légitársaság kötelessége, ha visszautasítja egy utas beszállását?

Első lépésként a cég köteles önként jelentkezőket keresni, akik bizonyos előnyökért cserében lemondanak a saját helyfoglalásukról, ha ezt meg sem próbálja, jogsértést követ el. Például egy nyilvános felhívás hallatán egy már beszállásra bocsátott (tehát felfért) utas mérlegelhet, hogy mégsem utazik el a járattal – mert neki nem annyira sürgős –, hanem önként jelentkezik és elfogad valamilyen kedvezményt. Kapja ezt a kedvezményt cserében azért, hogy más javára lemondott a helyéről. Ezzel mindenki jól jár: akinek nagyon sürgős elutazni, de már nem férne fel, az megkapja a kifizetett szolgáltatását, részére nem kell beláthatatlan kártérítést kifizetni, pereskedni, így a társaság is jól jár; az önként jelentkező pedig kap valami bonuszt.

 

Milyen kedvezményt kap az önként jelentkező?

A bonusz lehet bármi, amiről az üzemeltető légifuvarozó közösen megállapodik az önként jelentkezővel: pénz, utalvány, ingyenes út, hotelszolgáltatás, máskor egy magasabb osztályon való egyszeri elhelyezés, kedvezménykártya stb. Következésképpen a társaság és az önként jelentkező „egyezkedésén” múlik a kedvezmény tárgya és mértéke, hiszen a kedvezmény mérlegelés és megállapodás tárgya. Ha a cég utalványt ad, figyelni kell a beváltást korlátozó, a légifuvarozó által meghatározott feltételekre (pl.: csak meghatározott járatra érvényes, online foglalásnál nem alkalmazható, érvényességi ideje hamarosan lejár stb.).

 

Milyen jogai vannak még az önként jelentkezőnek?

Azután, hogy az önkéntes megegyezett a légitársasággal, hogy átadja a helyét másnak és ezért cserébe közösen meghatározott kedvezményt fogad el, a kedvezményen felül jogosult a jegy árának 7 napon belüli visszatérítésére vagy a kétféle díjmentes átfoglalás egyikére (összefoglaló néven: segítségnyújtás). Az önkéntes joga, hogy válasszon a visszatérítés és az átfoglalások közül. Ezek valamelyike a kedvezményen felül illeti meg! Vagyis nemcsak segítségnyújtás jár az önként jelentkezőknek, hanem a bonusz is. Következésképpen tisztességtelen és nem elfogadható, ha a társaság úgy próbál önként jelentkezőket toborozni, hogy csak a díjmentes átfoglalás lehetőségével kecsegteti őket.

 

Lehet-e valakit arra kényszeríteni, hogy más javára lemondjon az utazásról, és máskor utazzon?

Fontos tudni, hogy a lemondás mindig önkéntes, vagyis senkit nem lehet arra kényszeríteni, hogy más javára lemondjon az utazási lehetőségről, sőt itt az önkéntes egyezkedési pozícióban áll a társasággal szemben. Ha nem tudnak megegyezni, az önként jelentkező utazhat az eredeti járattal, addig át sem adhatják az ő helyét másnak. Ameddig nem kaptunk írásos garanciát a kedvezményről, illetve amíg az egyezség nem született meg, tanácsos nem lemondani saját helyfoglalásunkról.

 

Mi a helyes eljárás azután, hogyha nem sikerül elegendő önként jelentkezővel helyet biztosítani a visszautasított utasoknak?

Ebben az esetben a légitársaság valóban jogszerűen utasíthatja vissza a fel nem férő utasokat. Ilyenkor azonban nekik köteles kártalanítást fizetni és egyúttal segítséget is nyújtani.

 

Mekkora összeg jár kártalanításként?

Az összeg mértéke az utazás km-ben vett hosszától és EU-n belüli vagy kívüli voltától függ. Ennek alapján a kártalanítás 250, 400 vagy 600 euró lehet. Vannak bizonyos, jogszabályban részletezett esetek, amikor 50%-kal mérsékelhető a kártalanítás összege, de ennek alapvető feltétele, hogy a társaság találjon az utas részére egy alternatív légijáratra átfoglalási lehetőséget (legkorábbi alkalommal induló gép a célállomásra vagy egy későbbi időpontban, ami az utasnak megfelel), és nem jelentős a késés az eredeti tervezett érkezéshez képest. Ha az utasnak nem felel meg az átfoglalási ajánlat, és emiatt azt nem fogadja el, akkor is 50%-kal mérsékelhető a kártalanítás.

0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban 1500 km feletti Eu-s államok közötti járatok 1500-3500 km közötti, Eu-s állam és 3. ország közötti járatok 3500 km feletti, EU-s állam és 3. ország közötti járatok
Kártalanítás teljes összege 250 € 400 € 400 € 600 €
A kártalanítási összeg 50 %-kal kevesebb, ha az utasnak a végső célállomás eléréséhez egy olyan helyettesítő járatra ajánlanak ingyenes átfoglalást, amelynek érkezési időpontja az eredeti járat menetrend szerinti érkezési időpontjához képest legfeljebb 2 órával későbbi 3 órával későbbi 3 órával későbbi 4 órával későbbi

 

Hogyan jut a kártalanítási összeghez az, akinek a beszállását visszautasítják?

A kártalanítás összege azonnal jár. Kifizetése készpénzben, átutalással, csekkel, illetve utazási utalvánnyal vagy más szolgáltatásokkal történhet. Érdemes tudni, hogy ezek közül a teljesítési formák közül mi magunk választhatunk, tehát senki sem köteles pénz helyett utazási utalványt elfogadni kártalanítás fejében.

 

Hol tudok utánanézni, hogy hány km távolság van a repülőterek közt?

Egy külön, erre a célra létrehozott honlapon rendelkezésre állnak a repülőterek közötti kilométerben vett távolságok. Az itt rendelkezésre álló távolságadatokból következtetni lehet a rendelet szerint járó kártalanítás összegére. A honlap címe: www.airportcitycodes.com/calcform.aspx

 

Mit nevezünk segítségnyújtásnak?

A segítségnyújtás három lehetőség közüli választást jelent:

  • a jegy vételi árának 7 napon belüli visszatérítését és esetleg visszaszállítást az eredeti kiindulási pontra

vagy

  • a kétféle díjmentes átfoglalás egykét,

és ezeken kívül

  • az ellátáshoz való jogosultságot jelenti.

Ezeket a társaság mindig köteles felajánlani.

 

Mit kell tudni az árvisszatérítésről?

A jegy árának visszatérítése (mind a visszautasított utasok, mind az önkéntesek számára) a következőt jelenti: az utas jogosult visszakapni 7 napon belül a jegyének vételi árát. Amennyiben a visszautasított utas átszállása hiúsul meg (tehát félúton jár az utas), a társaság köteles díjmentesen visszaszállítani őt oda, ahol a teljes (füstbe ment) utazását eredetileg a légitársasággal megkezdte.

 

Visszatérítés helyett választhat-e az utas díjmentes átfoglalást?

Visszatérítés helyett persze dönthet úgy is az utas (legyen akár félúton, akár az eredeti kiindulási ponton, mind a visszautasított utas, mind az önkéntes), hogy nem áll el a légifuvarozási szerződéstől, hanem elfogadja a tényt, hogy késve éri el úti célját, és él a díjmentes átfoglalás valamelyik lehetőségével. Az átfoglalások mindig az eredeti úti cél irányába lehetségesek, tehát az utas nem módosíthat egy másik célállomásra, például Párizs helyett nem lehet Berlinbe átfoglalni az utat (már az eredeti jegyben megjelölt távolságra tekintettel is).

 

Milyen opciói vannak átfoglalásnak?

Az egyik átfoglalási opció azt jelenti, hogy a legközelebb induló géppel kötelesek elvinni az utast a célállomáshoz, ha törik, ha szakad.

A másik opció azt, hogy nem a legközelebbi járattal, hanem akkor, amikor az utasnak az átfoglalás megfelel (akár hetekkel később, méltányolva átszervezett programját), azonban ennek az utazási időpontnak a kiválasztását a légitársaság már függővé teheti az ülőhelyek rendelkezésre állásától.

Mindkét átfoglalási lehetőségnél szabály az, hogy a társaság az eredetivel összehasonlítható szállítási feltételek melletti átfoglalást ajánlhat fel az utasnak. Nem összehasonlítható szállítási feltétel, ha az átfoglalt utazás az eredetihez képest nem foglal magában étkezést, italt a gépen, vagy ha négyüléses motoros kisgéppel kívánják elvinni az utasokat egy nagygép helyett.

 

Mi a teendő, ha másik repülőtérre érkezik az átfoglalt járat

Előfordul, hogy egy régiót vagy várost több reptér szolgál ki: ha az átfoglalt járat nem az eredeti reptérre tart a régión belül, hanem pár kilométerrel arrébb, akkor a légitársaságot terheli az átutazásunk költsége. Ilyenkor érdemes pl. a vonatjegyet, annak számláját megőrizni, amit később elküldünk a légitársaságnak, amely köteles azt kifizetni.

Természetesen az utasokat tájékoztatni kell, ha az alternatív járatok az eredetihez képest másik repülőtérre érkeznek, hiszen csak ennek alapján tudnak megfontolt döntést hozni, hogy a jegyvisszatérítést vagy a díjmentes átfoglalások valamelyikét választják-e.

 

Jár-e ellátás a visszautasított utasoknak?

A visszautasított utasoknak (az önkénteseknek viszont nem!) még további segítségnyújtás is jár: ez az ellátáshoz való jog. Az ellátáson belül az utasoknak a következőket kell felajánlani díjmentesen:

a) a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket;

b) szállodai elhelyezést az alábbi esetekben:

  • ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás válik szükségessé

vagy

  • ha az utazónak a szándékaihoz képest további ott tartózkodása válik szükségessé;

c) szállítást a repülőtér és a szálláshely (hotel vagy egyéb) között.

 

Van szabály az ellátás mértékére?

A jogszabály megpróbálja kizárni az utasokban felmerülő esetleges visszaéléseket is. Ennek megfelelően étkezésre és frissítőkre csak a várakozási idővel arányosan támaszthatnak igényt. Szállodai elhelyezésre is csak akkor, ha az valóban szükségessé vált. Vagyis ha valaki Budapestről utazik New Yorkba párizsi átszállással, és Párizsban nem fér fel a New York-i gépre, majd él az átfoglalás lehetőségével, ellenben nem a felajánlott, legközelebb induló járattal kíván elutazni (hanem egy héttel később), akkor már nem tarthat igényt díjmentes szállodai elhelyezésre. Azonban ha a legközelebbi járat másnap reggel vagy délelőtt indul, a társaság köteles őt ingyen elszállásolni éjszakára, továbbá ebédet, vacsorát, reggelit, frissítőt biztosítani neki, és ugyanúgy díjmentesen fuvarozni a szállás és a reptér között. Viszont nemcsak átszálláskor történt visszautasításkor jár a szállás biztosítása, hanem akkor is szükségessé válik, ha például Budapestről Londonba utaznánk, azonban a legközelebbi járat másnap indul.

 

Tényleg telefonálhatok a légitársaság költségén?

Az étkezésen és az esetleges szállodai (és díjmentes fuvarozáson a reptér és a szállás között) kívül a cég köteles kifejezetten felajánlani az utasoknak díjmentesen két telefonhívást, telex vagy faxüzenet, vagy e-mail küldésének lehetőségét.

 

Élveznek-e megkülönböztetést a csökkentett mozgásképességűek az ellátásokban?

Az ellátás teljesítésekor a légifuvarozó köteles különösen figyelmet fordítani a csökkent mozgásképességű személyek és az őket kísérő személyek szükségleteire, valamint a kíséret nélkül utazó gyermekek szükségleteire.

 

Mit ne tévesszünk szem elől, ha visszautasították a beszállásunkat?

Ne felejtsük el, hogy a jeggyel, okmányokkal rendelkező, ám visszautasított utas részére – mivel kellemetlenség következett be – mindig jár azonnali kártalanítás, még ha találtak is számára átfoglalási lehetőséget pár óra múlva induló alternatív járatra. Utóbbi esetben legfeljebb a kártalanítás mértéke csökkenthető 50 %-kal, ha csak kettő, három vagy négy órát késik az eredeti tervéhez képest (az esteket a jogszabály részletezi). Az ellátások is mindig járnak neki, viszont mindig csak a körülmények függvényében, az ésszerűség elvét szem előtt tartva.

 
Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.