RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Sajtószoba - Hírek Magyar nyelvű honlap, külföldi ügyintézés?

Magyar nyelvű honlap, külföldi ügyintézés?

Az Európai Fogyasztói Központ tanácsai a magyar nyelvű, ám külföldi székhelyű webshopokkal kapcsolatban.

Az utóbbi hetekben egyre több panasz érkezik az Európai Fogyasztói Központhoz (EFK) internetes vásárlásokkal kapcsolatban. Tapasztalataink szerint különösen azoknál a cégeknél nő a problémák száma, amelyek magyar nyelvű webáruházat működtetnek, de külföldön vannak bejegyezve.

Ezek a cégek Magyarországon gyakran aktív reklámkampányt folytatnak, weboldalaik domainje ".hu"-ra végződik, az oldal is magyar nyelvű, a vállalkozás székhelye azonban mégsem Magyarországon van.

Előforduló problémák:

A legtöbb esetben ezeknek a cégeknek nincs Magyarországon ügyfélszolgálata, ezért panasz esetén az ügyintézés nehézségekbe ütközhet, és a kereskedővel való személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek. A kommunikáció jellemzően a postai út mellett kizárólag e-mailen vagy esetleg telefonon lehetséges.

Az ilyen oldalak miatt a legtöbb panasz a magyar nyelvű használati útmutató, vagy a magyar nyelvű menü hiánya miatt érkezik. Az is előfordul, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, a termék pedig így használhatatlan.

Habár a jogszabály a külföldről (EU-s országokból) rendelt termékek esetén is lehetőséget ad 14 napon belül a vásárlástól való indokolás nélküli elállásra, a visszaküldés költsége ebben az esetben is a fogyasztót terheli. A gond az lehet, hogy ezekben az esetekben külföldi címre kell a terméket visszaküldeni, aminek a költsége sokkal magasabb.

Probléma lehet, hogy a külföldi kereskedők által működtetett webáruházak jellemzően a vételár előzetes megfizetéséhez kötik a termék szállítását, azonban ha a termék valamilyen okból mégsem érkezik meg a vásárlóhoz vagy hibás terméket kap, a szerződésszegéssel kapcsolatos igények érvényesítése nehézségekbe (külföldi céggel való hosszú pereskedés) ütközhet, és magas költségekkel (perköltség, fordítás) járhat.

A beérkezett határon átnyúló fogyasztói panaszok tapasztalatai alapján a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ (EFK) kiemelten fontosnak tartja felhívni a vásárlók figyelmét, hogy rendelés előtt mindenképpen érdemes a webshop honlapján olyan információkat keresni, amelyből kiderül, hogy mely országban található a vállalkozás székhelye.

Segíthet az is, ha az internetes fórumokon utánanézünk a webshopnak, mivel ezeken az oldalakon hasznos információkat, és más fogyasztók (természetesen kétségbevonhatatlannak nem tekinthető) tapasztalatait is megtalálhatjuk az internetes üzletről, illetve annak üzemeltetőjéről, amelyek segíthetnek eldönteni, hogy valóban biztonságos-e a kiválasztott webshopból vásárolni.

Ha mégis valamilyen probléma merül fel egy-egy ilyen rendeléssel kapcsolatban, a vásárlók az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhatnak segítségért. Ez minden olyan az esetben lehetséges, amikor egy magyar fogyasztónak nem Magyarországon, hanem valamely másik európai uniós tagállamban, valamint Izlandon vagy Norvégiában székhellyel rendelkező vállalkozással, szolgáltatóval szemben keletkezik fogyasztói panasza.

Az EFK ingyenes szakmai, jogi segítséget ad, szervezetünk mindent megtesz annak érdekében, hogy a felek között egyezség szülessen, annak érdekében, hogy elkerülhető legyen egy esetleges hosszadalmas és költséges határon átnyúló bírósági pereskedés. A központ www.magyarefk.hu oldalon elérhető honlapján további hasznos információ található a határon átnyúló internetes vásárlásokról.

 

Hasznosnak találta a fenti információkat? Várjuk véleményét, szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.