RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Sajtószoba - Hírek Az Európai Bizottság a fogyasztói jogok hatékonyabb kikényszerítése érdekében közösen lép fel a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságokkal a gépkocsi bérlési szektorban

Az Európai Bizottság a fogyasztói jogok hatékonyabb kikényszerítése érdekében közösen lép fel a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságokkal a gépkocsi bérlési szektorban

A mai napon az Európai Bizottság és a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok közös kikényszerítési akciójának köszönhetően öt jelentős gépkocsi bérbeadással foglalkozó cég vállalt kötelezettséget arra, hogy felülvizsgálja a fogyasztókkal szemben folytatott gyakorlatát. Az állampolgárok vélhetően profitálni fognak majd a biztosításokkal és tank-feltöltési opciókkal kapcsolatos világosabb szerződési feltételek, a károk igazságosabb rendezése és az árak könnyebb átláthatósága tekintetében. Ez a közös akció azért indult, mert az Európai Fogyasztói Központokhoz gépkocsi bérlésekkel kapcsolatban beérkező panaszok száma jelentősen megnőtt az elmúlt két év folyamán.

Az érintett cégek ígéretet tettek, hogy gépkocsi bérbeadással kapcsolatos gyakorlatukat még inkább a fogyasztói jogokkal, tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal és tisztességtelen szerződési feltételekkel kapcsolatos EU-s fogyasztóvédelmi jogszabályokhoz fogják igazítani.

A cégek által tett vállalások magukban foglalják

  •  a jobb átláthatóságot a weboldalon történő foglalás vagy rendelés esetén:
    • az információt minden kötelező díjról és az opcionális extrák költségeiről;
    • az információt a legfontosabb bérlési feltételekről és elvárásokról, beleértve a fogyasztó bank- vagy hitelkártyáját terhelő letéti díjakat is; 
  • az átláthatóbb információt a foglalás szakaszában az opcionális lemondási joggal és a biztosítási termékekkel kapcsolatban, beleértve azok árát, a kivételeket és az alkalmazandó eltéréseket;
  • a továbbfejlesztett és átláthatóbb üzemanyag-politikát;
  • a világosabb és tisztességesebb járművizsgálati eljárásokat;
  • a fogyasztóktól követelt felárak tekintetében továbbfejlesztett gyakorlatot:
    a fogyasztóknak ésszerű lehetőséget kell biztosítani, hogy vitassanak bármely keletkezett kárt, mielőtt megtérítenék azt.

Példa: egy fogyasztó bérelt egy autót és 600 € letéti díjat is kifizetett. A bérlet tartama alatt valaki megkarcolta a kocsit, ami kisebb kárt okozott (becsült értéke kevesebb, mint 100 €). Amikor leadja az autót, ráterhelik a letéti díj teljes összegét, amit a bérbeadó cég képviselője azzal magyaráz, hogy a szerződési feltételekből ez következik.  

A cégek fokozatosan ültetik majd át a vállalt változtatásokat, amelyeket többnyire 2015 végéig kell foganatosítaniuk. A fogyasztóvédelmi hatóságok szerint további külön vizsgálatnak kell alávetni az alábbi néhány kiemelt kérdéskört:

  • a fogyasztó felelőssége harmadik személyek által a gépkocsiban okozott károkért;
  • az ügynökök és a közvetítők eljárásának gyakorlata;
  • a nyelv, amelyen a határon túl lebonyolított autó-foglalás szerződési feltételeit biztosítani kell;
  • milyen terjedelmű biztosításokat kínálnak a piacon fellelhető alternatív autóbérlési csomag-ajánlatok keretében.

Háttér-információk

A közös akció megindítására vonatkozó döntés azt követően született meg, hogy az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának (ECC-Net) jelentései szerint a határon átnyúló autóbérlési szolgáltatásokkal kapcsolatos fogyasztói panaszok száma jelentősen megnövekedett: 2012-ben kb. 1050 panaszt nyújtottak be ebben a tárgykörben, és 2014-re már évi több mint 1750-re nőtt e panaszok száma az EU-ban.

A Bizottság párbeszédet kezdeményezett az Egyesült Királyság verseny- és piacfelügyeleti hatóságának (Competition and Markets Authority – CMA) koordinálása mellett a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságok együttműködési hálózata (Consumer Protection Cooperation – CPC Network) és az EU-ban működő öt legjelentősebb autóbérléssel foglalkozó vállalat, az Avis-Budget, az Enterprise, a Europcar, a Hertz és a Sixt között. A témában érintett EU-s érdekvédelmi szövetség, a Leaseurope is segített a közös akció lebonyolításában, és kötelezettséget vállalt arra, hogy továbbfejleszti a gyakorlati útmutatóit az egész gépkocsi bérlési üzleti szektor számára.

A Bizottság korábban hasonló akciót folytatott le a mobilalkalmazáson belüli (in-app) vásárlások (lásd IP/14/847) vonatkozásában, és az utazási weboldalak fogyasztói jogokkal való harmonizációjának fejlesztése érdekében (IP/14/436).

A fogyasztói tájékoztatás és bizalom fejlesztése a gépkocsi bérlési ágazatban az elkövetkezendő két év folyamán hozzájárulhat ahhoz, hogy az európai turisztikai szektor évi növekedési rátája 3-ról 4 %-ra módosuljon. 2013-ban több mint 21 millió egyedi bérleti szerződést kötöttek az EU-ban. A párbeszédbe bevont öt cég által kötött szerződések e bérletek több mint 65 %-át tennék ki az őket tömörítő szövetség, a Leaseurope szerint.

Az öt vállalat benyújtotta a végső cselekvési javaslatait, amelyeket a nemzeti hatóságok kiértékeltek. A mai napon az Európai Bizottság és a tagállami fogyasztóvédelmi hatóságok közzé tették az e cselekvési tervekkel kapcsolatos állásfoglalásukat.

Érdemi segítségnyújtás és hasznos információk határon átnyúló fogyasztói panaszok esetén magyar fogyasztók számára


Amennyiben egy magyar fogyasztónak külföldi tartózkodása vagy nyaralása során az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában székhellyel rendelkező autókölcsönző vállalkozással vagy autóbérlési szerződést közvetítő vállalkozással szemben határon átnyúló fogyasztói panasza merül fel, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes jogi segítségét kérni. Az EFK külföldi társközpontjaival való együttműködés útján érdemi segítséget nyújt a panasz rendezése és a felek közötti megállapodás elérése érdekében, és ily módon elkerülhető egy esetleges költséges és hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés. Az elmúlt években az EFK több magyar fogyasztó külföldi autókölcsönző vállalkozással szembeni panaszának sikeres megoldásában működött közre.

Emellett külföldi utazás és autóbérlés előtt javasolt letölteni az „ECC-Net: Travel” mobil alkalmazást, amely idegen nyelvű támogatást és hasznos segítséget nyújt az idegen nyelvet nem beszélő magyar fogyasztók számára a külföldi tartózkodás során felmerülő fogyasztóvédelmi (többek között az autóbérléssel kapcsolatos) problémák rendezéséhez, valamint fogyasztói jogaik gyakorlásához. Az alkalmazás ingyenes, továbbá offline módon, azaz internet kapcsolat nélkül is használható a roaming díjak elkerülése érdekében.

További hasznos fogyasztóvédelmi tudnivalók és jó tanácsok az autóbérléssel és annak kockázatainak megelőzésével kapcsolatban az EFK www.magyarefk.hu oldalán, valamint a Központ tájékoztató kiadványában találhatók:
http://magyarefk.hu/pdf/kiadvanyok/autoberles_kulfoldon.pdf

 

Hasznosnak találta a fenti információkat? Várjuk véleményét, szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.