RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Sajtószoba - Hírek Mit érdemes tudni, ha külföldre utazunk vagy külföldön vásárolunk az ünnepi időszakban?

Mit érdemes tudni, ha külföldre utazunk vagy külföldön vásárolunk az ünnepi időszakban?

A belföldi vonatkozású fogyasztóvédelmi kérdések mellett fontos, hogy a fogyasztók ismerjék a külföldi cégekkel szemben felmerült panasz esetén rendelkezésre álló jogorvoslati lehetőségeket, hiszen az ünnepi időszakban sokan utaznak (jellemzően) repülővel külföldre, foglalnak közvetlenül vagy közvetítőn keresztül külföldi szálláshelyet, valamint vesznek igénybe turisztikai és szabadidős szolgáltatásokat a külföldi célországban, továbbá sokan vásárolják majd meg a karácsonyi ajándékokat is külföldi üzletben, vásárokon vagy külföldi webáruházból.

Elképzelhető, hogy külföldi utazásunk vagy vásárlásunk sajnos mégsem úgy alakul, ahogy eltervezzük, mert például törlik a repülőjáratunkat vagy késik a repülőgépünk, elveszik a poggyászunk, rossz minőségű szállást kapunk vagy meghibásodik a külföldön vásárolt műszaki cikk. Ilyenkor kiemelten fontos, hogy fogyasztóként tudjunk arról, hogy milyen jogaink vannak a külföldi szolgáltatókkal és vállalkozásokkal szemben felmerült panaszok esetén, azokat milyen módon gyakorolhatjuk hazaérkezésünk után, és hol kaphatunk érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.

Amennyiben az érintett külföldi szolgáltatóval, vállalkozással a helyszínen nem tudtuk rendezni határon átnyúló fogyasztói panaszunkat, vagy később a panaszlevelünkre a vállalkozás nem válaszolt vagy elutasító választ adott, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni.

Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt a termékértékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból eredő, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszok rendezésének, valamint a fogyasztói követelés és a fogyasztói jogok érvényesítésének megkísérlése érdekében.

A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés, valamint megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között.

Az EFK-hoz fogyasztói tanácsadásért vagy panasz benyújtása érdekében az info@magyarefk.hu e-mail címen és a www.magyarefk.hu weboldalon elérhető online panaszbejelentő nyomtatványon lehet fordulni.

Jó tanácsok külföldi utazás és vásárlás előtt:

  • Ismerjük meg a turizmussal kapcsolatos fogyasztói jogainkat, különösen a légiközlekedés során előforduló járattörlésekre, járatkésésekre, továbbá a poggyász esetleges késésére, károsodására tekintettel (www.magyarefk.hu).
  • Az EU kívülről rendelt termékek után bizonyos esetekben ÁFA-t és vámot is fizetni kell, amely az eredetileg kedvező vételárat lényegesen megnövelheti.
  • A tapasztalatok szerint az ünnepi időszak előtt sok új, a fogyasztók megkárosítására létrejött új külföldi székhelyű webáruház kezdi meg működését, így mindig győződjünk meg a webshop megbízhatóságáról, olvassuk el a fórumokon elérhető értékeléseket, és óvakodjunk a csábító, a „túl szép ahhoz, hogy igaz legyen” ajánlatoktól.
  • Internetes vásárlás esetén válasszuk a bankkártyás fizetést vagy az egyéb online, szerződéses garanciákat is tartalmazó fizetési módokat.
  • Hibás termék esetén a fogyasztói jogok tartalma (kijavítás-kicserélés-árleszállítás-pénzvisszatérítés) más EU-s országbeli kereskedőtől történő vásárlás esetén alapvetően megegyezik a magyar szabályokkal, de az igényérvényesítési határidő, a hiba okával kapcsolatos bizonyítási teher országonként eltérhet, de adott esetben a magyarországi szabályoknál kedvezőbb is lehet.
  • A külföldi üzletben vagy webáruházban vásárolt termék meghibásodása esetén fogyasztói jogaink érvényesítése nehézségekbe ütközhet, és a személyes kapcsolatfelvételnek a nyelvi korlátok mellett földrajzi akadályai is lehetnek, hiszen ezeknek a cégeknek Magyarországon jellemzően nincs ügyfélszolgálata.
  • A külföldön vagy külföldi webáruházban vásárolt termék esetén sokszor a magyar nyelvű használati útmutató vagy magyar nyelvű menürendszer is hiányzik, emellett az is előfordulhat, hogy a megvásárolni kívánt háztartási gép nem felel meg a magyar műszaki szabványoknak, így a termék nem használható. Emiatt célszerű előzetesen mindig tájékozódni.
  • Az adott termékmárka gyártójának magyarországi szervizhálózata a legtöbb esetben nem vállalja a külföldön vásárolt termék ingyenes kijavítását, hiszen nem állnak szerződéses kapcsolatban a külföldi eladóval. Ez azt jelenti, hogy a terméket kijavítás vagy kicserélés érdekében külföldre kell a gyártó által kijelölt szerviznek vagy az eladó részére (célszerű a csomag nyomon követésével) visszaküldeni, amelynek magas költségét jellemzően a fogyasztónak kell megelőlegeznie, aki az eladó döntéséig lényegében kiszolgáltatott helyzetbe kerül (se termék, se pénz). Továbbá ha mégis egy, az eladóval kapcsolatban nem álló szerviz „hozzányúl” a termékhez, elképzelhető, hogy a külföldi eladó utóbb jogellenes behatás miatt visszautasítja a fogyasztó akár jogos igényét is.
  • Külföldi céggel való probléma és panasz esetén az Európai Fogyasztói Központ ingyenes segítséget nyújt a fogyasztók számára.
 

Hasznosnak találta a fenti információkat? Várjuk véleményét, szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.