RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Sajtószoba - Hírek Az Európai Fogyasztói Központ fogyasztóvédelmi tanácsai a nyári olimpiai játékokra utazók számára

Az Európai Fogyasztói Központ fogyasztóvédelmi tanácsai a nyári olimpiai játékokra utazók számára

Az augusztus 6-án kezdődő 2016. évi nyári olimpiai játékokon a magyar sportolóknak is szurkolhatunk, és a magyar olimpiai csapatot követve várhatóan sok magyar szurkoló utazik Brazíliába. Emiatt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) fontosnak tartja felhívni a kiutazó szurkolók figyelmét arra, hogy milyen jogaik vannak az európai uniós, illetve brazil vállalkozásokkal szemben felmerült panaszok esetén, és hol kaphatnak érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.

A sportesemény helyszínére várhatóan sokan utaznak európai uniós légitársasággal, foglalnak európai közvetítőn keresztül szálláshelyet vagy bérelnek autót Brazíliában. Elképzelhető, hogy a külföldi utazásunk nem a terveink szerint alakul, mert például törlik a repülőjáratunkat vagy késik a repülőgépünk, elveszik a poggyászunk, rossz minőségű szállást kapunk vagy problémák merülnek fel az autóbérlés során.

Amennyiben az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégián honos szolgáltatóval, vállalkozással nem tudjuk rendezni határon átnyúló panaszunkat, javasolt az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni.

A Brazíliába történő utazáshoz kapcsolódóan fontos tudni továbbá, hogy az Európai Unióban a légi utasokat védő, a járattörlésre, járatkésésre és visszautasított beszállásra vonatkozó fogyasztói jogok (adott esetben átfoglalás, jegyár-visszatérítés, ellátás, szállásnyújtás, kártalanítás) az EU területéről induló járattal utazókat minden esetben, a légitársaság honosságától függetlenül megilletik. Ezzel szemben a Brazíliából az EU területére érkező járatokkal közlekedők csak akkor részesülhetnek az uniós szintű védelemben, amennyiben EU-s légitársasággal utaznak. Mindazonáltal a brazil jogszabályok értelmében a Brazíliából induló járatok utasai is jogosultak járattörlés és legalább 4 órás időtartamú indulási késés esetén átfoglalásra (adott esetben szállodai elhelyezéssel együtt) vagy jegyár-visszatérítésre, a légitársaság székhelyére tekintet nélkül.

Emellett utazás előtt javasolt az alkalmazásboltokból letölteni az ingyenesen és internet kapcsolat nélkül használható "ECC-Net: Travel" mobil alkalmazást, amely az EU-s vállalkozásokkal szemben minket megillető jogok érvényesítését könnyítheti meg. Az alkalmazás fogyasztóvédelmi jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén (magyar nyelven is), továbbá norvég és izlandi nyelven.

Szeretnénk továbbá felhívni a kiutazók figyelmét, hogy az olimpiai sporteseményekre a belépőjegyeket kizárólag a sportesemény hivatalos weboldalán (https://ingressos.rio2016.com/), a szervezők feljogosított viszonteladóknál (https://www.rio2016.com/sites/default/files/users/rio2016_files/atrs_en.pdf) vagy a feleslegessé vált jegyek eladására szolgáló hivatalos viszontértékesítési platformon vásárolják meg. A hamis jegyek megvásárlásából eredő csalódások és anyagi veszteségek elkerülése érdekében az Európai Fogyasztói Központ azt tanácsolja, hogy kerüljük a nem hivatalos értékesítési módokat.
Végezetül szükséges megjegyezni, hogy amennyiben az olimpiai játékokra történő kiutazás megszervezése egy magyarországi székhelyű utazási irodán keresztül történt, úgy az utazási irodával szemben felmerülő kifogások tekintetében a fogyasztó a magyar fogyasztóvédelmi hatósághoz, illetve az illetékes békéltető testülethez, bírósághoz fordulhat. Brazil vállalkozásokkal szembeni panasz esetén pedig a brazil fogyasztóvédelmi szervezetek, valamint szintén a bíróságok nyújthatnak segítséget.

Az EFK-hoz fogyasztói tanácsadásért vagy panasz benyújtása érdekében az info@magyarefk.hu e-mail címen lehet fordulni. Az utazást megelőzően pedig célszerű átolvasni az EFK www.magyarefk.hu honlapján található hasznos fogyasztóvédelmi tudnivalókat. Emellett további hasznos információk találhatóak az Európai Fogyasztói Központok Hálózata által készített angol nyelvű kiadványban is: http://magyarefk.hu/images/kiadvanyok/rio_2016_consumer_tips_29072016.pdf

 

Hasznosnak találta a fenti információkat? Várjuk véleményét, szóljon hozzá!


Biztonsági kód
Frissítés

Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.