feed-image

A fogyasztóvédelmi hatóság és az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) IT Laboratóriuma a nőnapkor kelendő termékekből próbavásárlásokat is végez. Az ellenőrzések középpontjában a vágott virágot, parfümöt forgalmazó webshopok vizsgálata áll. A honlapokon elsősorban azt ellenőrzik az IT Laboratórium szakemberei, hogy a meghirdetett leárazások, akciók valódi kedvezményt tartalmaznak-e, a közzétett termékfotók megfelelnek-e a valóságnak, a kiszállítás időben megtörténik-e. A próbavásárlási tapasztalatok alapján elmondható, hogy a pontos kiszállítás, az árfelszámítás, és az akciók is valósak. Az eddigi tapasztalatok alapján a virágok időben megérkeztek, a honlapon közzétett termékfotók megfeleltek a valóságnak. Előfordult olyan eset is, hogy a megrendelt parfüm nem érkezett meg a webáruház által megadott időpontban. A honlapokon közzétett előzetes tájékoztatások vonatkozásában sok hiányosság volt tapasztalható, több esetben pedig számlát nem adtak.

Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár elmondta, hogy: A fogyasztóvédelem minden ünnep, így nőnap alkalmával is aktív jelenléttel, előzetes ellenőrzésekkel biztosítja, hogy ajándékvásárláskor ne találkozzunk jogsértéssel. Az ellenőrzések és próbavásárlások során tapasztalt megtévesztés vagy tájékoztatási hiányosság miatt a fogyasztóvédelmi hatósági eljárás már folyamatban van.”

Nőnap alkalmából fontos, hogy az ajándék időben megérkezzen, ezért érdemes online vásárlás előtt a kiszállítási időről, a termék rendelkezésre állásáról előzetesen tájékozódni. Ha tudatosan, körültekintően járunk el, elkerülhetjük a kellemetlen meglepetéseket.

Ahogy mindig, nőnapi ajándékvásárláskor is érdemes elkerülni azokat a webáruházakat, applikációkat, amelyeken nem találhatók információk az eladó elérhetőségeiről és fizikai címéről, helyettük csak mobiltelefonszám, privát e-mail cím, kapcsolati űrlap szerepel. Mind a hagyományos, mind az online kereskedelemben a vételárat és szolgáltatás díját tisztán olvashatóan, forintban, bruttó összegben kell feltüntetni. Az euróban vagy más külföldi fizetőeszközben kiírt ár mellé forintban is meg kell adni az árat. Óvakodjunk az olyan boltoktól is, ahol az ajándékok eladási ára nincs, vagy nem egyértelműen van feltüntetve. Vágott virágok és virágcsokrok vásárlása esetén érdemes odafigyelni arra, hogy a webáruház alapértelmezettként hány szál virágot vagy mekkora méretű csokrot ajánl fel. Ugyanis előfordulhat, hogy a webáruház az elérhető legdrágábbat kínálja fel elsőként megvásárlásra. Akciós termékek esetén gyanúra adhat okot az is, ha csak az akció mértéke van feltüntetve, de a ténylegesen fizetendő árról már nincs tájékoztatás.

Fontos azonban tudni, hogy gyorsan romlandó termékek, pl. virágcsokrok, torta, bonbon megvásárlásától nem állhatunk el online rendelés esetén sem. A vásárlónak nincs elállási joga egyedileg készíttetett termék pl.: arcképes bögre, póló esetében sem.

Akár interneten rendelünk, akár hagyományos úton vásárolunk ajándékot, a kapott blokkot, számlát minden esetben érdemes megőrizni, hogy ha a későbbiekben probléma merülne fel a termékkel, tudjunk élni szavatossági jogainkkal. Az online vásárlások előtt segítséget nyújt a www.jogsertowebaruhazak.kormany.hu adatbázis, ahol a korábban nem megfelelő működésen ért honlapokról lehet tájékozódni, de feltüntetik azt is, ha a webáruház már jogkövető módon üzemel.

Ha a körültekintő vásárlás ellenére probléma merül fel, és azt a kereskedővel nem sikerül rendezni, a vásárló a kormányhivatalhoz és a békéltető testülethez fordulhat. Az uniós országból való rendelés során felmerült panaszok megoldásában az ITM-en belül működő Európai Fogyasztói Központ nyújt érdemi, ingyenes segítséget. Az ITM fokozott erőfeszítésekkel, célzott ellenőrzésekkel védi a fogyasztókat és a jogkövető vállalkozásokat 2020-ban is.

Automatikus Popup Ablak
×

Fontos információ

A Kormány a 2024. december 30. és december 31. közötti időszakra kormányzati igazgatási szünetet rendelt el. Az ünnepnapokat és az  igazgatási szünetet is figyelembe véve 2024. december 24. és 2025. január 1. között az Európai Fogyasztói Központnál a határon átnyúló panaszok kezelése és a telefonos ügyfélszolgálat szünetel. Az ezen időszak alatt beérkező fogyasztói megkeresések feldolgozására és megválaszolására 2025 januárjában kerül sor.

Szíves megértésüket köszönjük!