Ha visszautasítják az utas beszállását a járaton, az alábbi fogyasztói jogok illetik meg:
A járat túlfoglalása esetén az utasok önként lemondhatnak saját helyükről. Ekkor a következők illetik meg őket:
- Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése;
- A légitársaság és az utas közötti megállapodásban foglalt kedvezmény (például: pénz, utalvány, ingyenes út, hotelszolgáltatás, máskor egy magasabb osztályon való egyszeri elhelyezés, kedvezménykártya stb).
Ha nem sikerül elegendő önként jelentkezővel helyet biztosítani az utasoknak, akkor a légitársaság jogszerűen utasíthatja vissza a fel nem férő utasokat. Azonban a beszállás visszautasításával érintett utasokat megilletik az alábbiak:
- A repülőtéren az utasok jogairól szóló írásos tájékoztatás;
- Átfoglalás másik járatra (legkorábbi járatindulási időpont vagy a rendelkezésre álló szabad helyek függvényében az utas által választott későbbi időpont) vagy a jegyár visszatérítése;
- Étkezés és frissítők a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén;
- Éjszakai szállás és reptéri transzfer a szállás és a repülőtér között a legkorábbi időpontra való átfoglalás választása esetén.
- Két ingyenes telefonhívás, vagy faxüzenet, vagy e-mail küldési lehetőség;
- Kártalanítás távolságtól függően 250, 400 vagy 600 EUR összegben.
0-1500 km közötti járatok bármilyen viszonylatban | 1500 km feletti EU-s tagállamok közötti járatok | 1500-3500 km közötti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok | 3500 km feletti, EU-s tagállam és 3. ország közötti járatok | |
Kártalanítás összege | 250 € | 400 € | 400 € | 600 € |
Fontos, hogy nem hivatkozhat az utas a visszautasítás esetén őt megillető jogokra, ha beszállását ésszerű okok miatt tagadták meg, ilyenek lehetnek például: az egészségügyi, az utas személyében rejlő biztonsági vagy védelmi okok, illetve az utazási okmányok nem megfelelősége (lejárt útlevél vagy nincs vízum) stb.