RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Hasznos tudnivalók Autóbérlés külföldön

Autóbérlés külföldön

 

Külföldi nyaralásaik során sokan választják azt a megoldást a helyi látnivalók és nevezetességek megtekintéséhez, hogy gépkocsit bérlenek a tömegközlekedés használata helyett. Ennek előnye, hogy kényelmesebb, sokszor gyorsabb megoldást jelent, és sokkal szabadabban fedezhető fel így a kiválasztott úti cél. Azonban külföldön történő autóbérlés esetén is célszerű körültekintően eljárni.

 

Mire kell figyelni a bérlés előtt?

Az első és legfontosabb dolog, hogy megfelelően tájékozódjunk a bérleti szerződés megkötése előtt. Bár sok társaság nagyon kedvező árakat hirdet, érdemes utánanézni, hogy pontosan mit tartalmaz ez az ár. Lehetséges ugyanis, hogy nem tartalmaz bizonyos plusz szolgáltatásokat, amelyekre nekünk azonban szükségünk lenne.

Fontos információ a fizetéssel kapcsolatban, hogy a társaság kér-e egy bizonyos biztonsági letétet. Ezt olyan esetekre írhatja elő a társaság, mint például a kulcs elvesztése, esetleges sérülések az autón, vagy a nem megfelelő üzemanyag-mennyiség az autó visszaszolgáltatásakor. Lehetséges, hogy a társaság erre a célra készpénzt kér, de az is lehet, hogy a fogyasztó által megadott bankkártyán zárol előre egy összeget erre a célra. Ha nem következik be olyan esemény, amely indokolttá tenné a felhasználását, az összeg a szerződés megszűnésekor visszajár. Azonban az összeg mértékéről és azokról az eseményekről, amelyek esetén a társaság felhasználhatja a biztosítékot, a fogyasztót tájékoztatni kell.

Mindig kérjünk egyértelmű információt arról, hogy pontosan mit tartalmaz a bérleti díj és mi az, amiért plusz díjat kell fizetnünk! Továbbá célszerű általános tájékoztatást kérni a helyi közlekedési szabályokról (sebességhatár, lámpahasználat, stb.).

 

Milyen plusz szolgáltatásokat ajánlanak általában az autókölcsönző vállalkozások?

A szolgáltatások társaságonként eltérhetnek. Általában ilyen extra szolgáltatásnak minősül, ha gyermekülést is szeretnénk igénybe venni, ha nem csak egy személy fogja vezetni a bérelt autót, de plusz költség merülhet fel a vezető életkorától függően is. Szintén plusz költséget jelenthet, ha az autót például repülőtéren vesszük át vagy adjuk le, illetve az egyes plusz biztosítások is extra költségként merülnek fel.

A meglepetések és a kellemetlenségek elkerülése végett mindig alaposan olvassuk el a szerződést,,illetve az általános szerződési feltételeket (ÁSZF)!

 

Mi a helyzet az üzemanyaggal?

Erről is tanácsos megfelelően tájékozódni, mert lehetséges, hogy ha nem a szerződésnek megfelelő üzemanyag mennyiséggel juttatjuk vissza az autót a kölcsönző társaságnak, akkor plusz költségeket számítanak fel. Lehetséges, hogy a bérbeadó azt kéri, hogy a teli tankkal átadott autót közel üres tankkal vigyük vissza. Ebben az esetben a társaság nem téríti meg annak a plusz üzemanyagnak az árát, ami az üzemanyagtartályban van a visszaszolgáltatáskor. Lehet olyan eset is, amikor a tele tankkal átvett autót teli tankkal kéri vissza a társaság. Ekkor, ha nem teli tankkal szolgáltatjuk vissza a gépjárművet, nekünk kell állni az utólagos tankolás költségét. Minden esetben tájékozódjuk arról, hogy milyen típusú üzemanyagot használ a bérelt személyautó, és itt is tanácsos alaposan elolvasni a szerződés és az ÁSZF megfelelő rendelkezéseit.

 

Mit kell tudni a biztosításokról?

Szintén fontos előzetesen tisztázni, hogy a megállapított bérleti díj tartalmaz-e a biztosítást, és ha igen, akkor milyen fajta biztosítást (törés, baleset, lopás, kötelező felelősségbiztosítás stb. esetére), foglal magában az ár. Az Unió tagállamaiban megkötött autóbérleti szerződések esetén jellemzően a bérleti díj magában foglalja a kötelező felelősség biztosítás díját is. Minden esetben kérjünk tájékoztatást a kölcsönző társaságtól a biztosításokra és azok díjaira vonatkozóan!

 

Mire szükséges figyelnünk az autó átvételekor?

Az autó átvételekor kitöltendő papírok közül talán a legfontosabb az autó állapotát leíró dokumentum. Ez általában egy, a társaság által előre elkészített ábra, amelyen a fogyasztó jelenlétében bejelölik az autón lévő minden olyan sérülést, mely az átvételkor az autón található. Minden esetben jegyeztessünk fel mind az autó külsején, illetve belső terében található sérüléseket! Ha nem kapunk a társaságtól előre elkészített nyomtatványt vagy ábrát a sérülések rögzítésére, akkor jegyezzük fel mi írásban és írassuk alá a társaság képviselőjével. Emellett készíthetünk fényképeket is az autóról.

Mindez azért nagyon fontos, mert az autó visszavitelekor ezek a feljegyzések, dokumentumok szolgálnak majd alapul az autó állapotának megállapításához. Minden olyan sérülés, ami a visszavitelkor az autón található, azonban az átvételkor nem került rögzítésre, plusz költséget jelenthet számunkra, mivel a társaság adott esetben díjat számolhat fel érte.

 

Mit tegyek az autó meghibásodása esetén?

Amennyiben az autóval bármilyen probléma merülne fel, minden esetben hívjuk fel a társaságot. Ők fogják megmondani, hogy pontosan mi a teendő. Soha ne javítassuk meg magunk az autót anélkül, hogy tájékoztattuk volna a társaságot a problémáról és hozzájárultak volna a javíttatáshoz. Egyes társaságok meghatározzák azt az időintervallumot, amelyen belül be kell jelenteni a meghibásodást.

 

Mit tegyek baleset esetén?

Baleset esetén mindig írjuk fel azok nevét és címét, akik a balesetben érintettek voltak. Itt is érvényes, hogy minél előbb vegyük fel a kapcsolatot a társasággal, továbbá, ha bárki megsérült, vagy vita van abban, hogy ki okozta a balesetet, akkor azt jelentsük a rendőrségnek is. Az autó átvételekor a társaságnak át kell adnia egy baleset bejelentő nyomtatványt is, melyet baleset esetén ki kell tölteni. Mindig kérjük ezt a nyomtatványt, akkor is, ha a társaság nem adná át automatikusan.

 

Mire figyeljünk az autó visszavitelekor?

A jármű leadásakor a társaság megvizsgálja az autó állapotát és minden olyan sérülésért plusz díjat számíthat fel, amely nem került rögzítésre az autó átadásakor. Lehetőség szerint legyünk jelen az autó átvizsgálásakor, így azonnal ellenőrizhetjük, hogy milyen sérüléseket rögzítenek és esetleg azonnal panaszt is tehetünk. Az autó leadásakor lehetséges, hogy a társaság újabb díjakat számít fel. Ennek különböző okai lehetnek mint például, hogy a szerződés megkötésekor nem a teljes árat kellett fizetni, hanem csak egy előleget, vagy esetleg nem a korábbi megállapodás szerinti üzemanyag mennyiséggel vittük vissza az autót. Mindig nézzük meg alaposan a számlát, és ne féljünk rákérdezni a nem egyértelmű tételekre.

 

Visszavihetem az autót a társaság nyitvatartási idején kívül is?

Ajánlott minden esetben nyitvatartási időben visszavinni az autót, mivel ilyenkor jelen lehetünk az autó átvizsgálásakor. A kölcsönző társasággal történő megegyezés alapján azonban lehetséges, hogy a társaság elfogadja, hogy nyitvatartási időn kívül adjuk vissza az autót. Ebben, a bizonyos mértékű kockázattal járó esetben mindig előre tájékozódjunk arról, hogy hol kell hagyni az autót, illetve, hogy az ilyen módon történő visszaadásnak van-e plusz költsége. Ajánlott fényképeket is készíteni az autóról, mellyel később bizonyítani tudjuk egyrészt azt, hogy milyen állapotban hagytuk a kijelölt helyen az autót, illetve azt, hogy a társaság utasításainak megfelelően adtuk le a gépkocsit. Fontos megjegyezni azt is, hogy a társaságnak az ÁSZF alapján adott esetben lehetősége van plusz díjat felszámolni akkor is, ha nem az előre megbeszélt helyre, vagy a megállapodástól eltérő időben visszük vissza az autót.

 
Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.