RSS
Hungarian (formal)English (United Kingdom)
Hírlevél feliratkozás
Email: *
Név: *


Facebook


Hónap kérdése

KÉRDŐÍV AZ ÁLLAMPOLGÁRSÁG VAGY LAKÓHELY MIATTI HÁTRÁNYOS MEGKÜLÖNBEZTETÉSRŐL

A kérdőív kitöltéséhez kattintson ide!

Főoldal Hasznos tudnivalók Internetes vásárlás Szállítás - Fizetés

Szállítás - Fizetés

Bruttó vagy nettó árat kell az online shopban kínált termék vonatkozásában feltüntetni?

Az általános árfeltüntetési szabályoknak megfelelően a webshopban kínált termékek esetében is a fogyasztó által ténylegesen fizetendő, bruttó (azaz általános forgalmi adóval növelt) árat kell feltüntetni a honlapon.

 

Határon átnyúló vásárlás az fizetendő ár tekintetében milyen előnyökkel járhat?

A kedvező árajánlatok mellett az is előnyt jelenthet, hogy az egyes országokban eltér az általános forgalmi adó kulcsa, amely a fogyasztó által ténylegesen fizetendő árban is megmutatkozhat.

 

Milyen egyéb költségekkel kell a fogyasztónak számolnia?

A szerződő felek távolságából adódóan a megrendelt termék fogyasztóhoz való eljuttatásának költségét a szerződő feleknek, jellemzően a fogyasztónak kell viselnie. Ezért különösen fontos, hogy a megrendelés előtt böngésszük át a honlapot a szállítási költség összege tekintetében, mivel előfordulhat, hogy a webáruház a viszonylag kedvező vételár mellett magas szállítási költséget számít fel.

 

Határon átnyúló vásárlás esetén milyen további költségek merülhetnek fel?

Amennyiben európai uniós tagállamból vásárolunk, nem kell a termék után vámot fizetnünk. Azonban harmadik (nem uniós) országból történő rendelés esetén a szállítási költség mellett adott esetben vámot is fizetni kell, így e tekintetben a megrendelés előtt mindig tájékozódjunk megfelelően.

 

Milyen módokon szokták a kereskedők a szállítási költség összegét meghatározni?

A gyakorlatban a szállítási költség meghatározása több módon történhet. Az eladó akkor jár el jogszabályszerűen, ha a mindenkor aktuális postai vagy futárszolgálati díjszabást súlyhatár vagy darabszám szerint tételesen közzéteszi a honlapján. E megoldáson kívül a szolgáltató rendelési összeghatártól függően vagy fix átalányként is meghatározhatja a kiszállítás díját. Szintén előfordul, hogy a webes kereskedők marketingcélokból ingyenes kiszállítást ajánlanak potenciális fogyasztóik számára.

 

Milyen címre kérhetjük a termék kiszállítását?

A termék kiszállítását akár lakóhelyünkre, akár munkahelyünkre kérhetjük. Emellett az üzlethelyiséggel vagy vevőszolgálattal rendelkező webshopok a termék átvételét általában az üzletükben is biztosítják, amennyiben a termékért a fogyasztó a megadott időintervallum alatt (jellemzően néhány nap) jelentkezik.

 

Milyen határidőn belül kell az eladónak a megrendelt terméket leszállítania?

Az eladó a honlapján vállalt szállítási határidőn belül juttatja el részünkre a megrendelt terméket. A szállítási határidő tartamára nincsen jogszabályi előírás, az a termék jellegétől függően néhány naptól akár több hétig (például egyedi vagy külföldről rendelet termékek esetén) is terjedhet, amelyet mindig vegyünk figyelembe a rendelés elküldése előtt.

 

Mire figyeljünk az ünnepi időszakokban leadott rendeléseknél?

Vegyük figyelembe, hogy a honlapon vállalt szállítási határidő az ünnepek előtti időszakban (például karácsony) a megrendelések számának növekedése miatt akár több nappal is meghosszabbodhat, valamit az esetleges készlethiánnyal is számolnunk kell, ezért adjuk le időben a rendelésünket.

 

Melyik a leggyakoribb fizetési mód?

A vételár megfizetésének hazánkban jelenleg leggyakoribb és a fogyasztóra nézve legbiztonságosabb módja az utánvétel, hiszen ilyenkor csak a termék átvételekor kell megfizetnünk a termék vételárát és a kiszállítás költségét.

 

Mi tegyünk akkor, ha a kereskedő a vételár előzetes megfizetéséhez köti a termék leszállítását?

Az online shopok kereskedelmi gyakorlatában még nem gyakori az ilyen szerződéses kikötés, hiszen a legtöbb webáruház biztosítja az utánvétellel történő fizetés lehetőségét. A vételár előzetes átutalását a kereskedők határon átnyúló vásárlás, nagyértékű termékek, külföldről beszerzendő áruk vagy egyedi tervezésű és gyártású termékek esetében szokták jellemzően kikötni. Ilyenkor feltétlenül mérlegeljük, hogy vállaljuk-e a vételár előzetes megfizetését bízva abban, hogy a kereskedő a szerződést teljesíteni fogja. Azonban minden esetben alaposan fontoljuk meg a vételár előzetes átutalását, ha egy általunk még nem ismert vállalkozással kívánunk szerződést kötni.

 

Biztonságosnak tekinthetőek az elektronikus fizetési módok?

Ma már egyre több áruház kínál online fizetési megoldásokat (dombornyomású bankkártyák révén), amelyek többsége a technika jelenlegi állása szerint adatvédelmi szempontból is biztonságosnak tekinthető. Az internetes kapcsolat biztonságosságára a honlap címében megjelenő „https” rövidítés is utal.

 

Hogyan járjunk el a termék átvételekor?

Célszerű megkérni a futárcég alkalmazottját vagy a posta kézbesítőjét, hogy várja meg, amíg a csomagot felbontjuk és meggyőződünk arról, hogy a termék első ránézésre sértetlen, valamint a szükséges dokumentumokat (számla, használati-kezelési útmutató) tartalmazza a csomag. Függetlenül attól, hogy jelzünk-e valamilyen hibát vagy hiányosságot már a csomag kibontásánál, ez nem jelenti azt, hogy a későbbiekben nem tehetünk minőségi kifogást a kereskedő felé. A szavatossági és minőségi kifogások megtételére az általános kifogásközlési és elévülési határidőn belül van lehetőségünk, hiszen a csomag kibontásakor természetesen nem lehetséges a termék alapos megvizsgálása.

 

Ki felel azért, ha a megrendelt termék a kiszállítás közben károsodik, megsérül?

Főszabály szerint az felel, aki a kárt okozta, aki a károsodást előidézte. Azonban fontos tudni, hogyha a felelős személye nem állapítható meg, a termék fogyasztó részére történő átadásának időpontjáig minden esetben az eladó (a kereskedő) felel a termék épségéért, függetlenül attól, hogy a kiszállítást a postai alkalmazott vagy futárcég végezte, ezért a kereskedő nem hivatkozhat arra, hogy a kiszállítást nem ő, hanem egy alvállalkozója teljesítette. Tehát ez azt jelenti, hogy a kárveszély a termék fogyasztó vagy az általa kijelölt harmadik személy részére való átadásával száll át a fogyasztóra (ezen előírás jogszabályi alapja az új Polgári Törvénykönyv 6:219. § szakasza).

 
Panaszbejelentés

Panasza van egy európai uniós, izlandi vagy norvég vállalkozással szemben?

Reklamált már közvetlenül a vállalkozásnál, de nem járt sikerrel?

Forduljon ingyenes segítségért az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának magyarországi szervezetéhez!

Panasz bejelentő

European Commission - European Consumer Centres’ Network

EUR-lex

Fogyasztói ügyek

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency

Utasjogok

Az Ön Európája

Dolceta

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok

Europedirect

EU
A weboldal a „670686 — ECC-Net HU FPA” elnevezésű projekt megvalósítása során készült, amely az Európai Unió Fogyasztóügyi Programja (2014-2020) keretében az Európai Fogyasztói Központok részére kiírt pályázat során pénzügyi támogatásban részesült.

Az Európai Fogyasztói Központ Magyarország folyamatosan törekszik arra, hogy minden esetben szakmailag pontos és aktuális információkat tegyen közzé a honlapján. Azonban szükséges felhívni a figyelmet arra, hogy a honlapon közzétett információk és hasznos tudnivalók kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország szakmai álláspontját tükrözik, amelyért kizárólag az Európai Fogyasztói Központ Magyarország felel. A weboldal tartalma nem tekinthető az Európai Bizottság, az Európai Unió más szerve, valamint a fogyasztóvédelmi tárgyú uniós pályázatok lebonyolításáért és koordinálásáért felelős végrehajtó ügynökség, a Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency (Chafea) hivatalos álláspontjának. A weboldal tartalmáért az Európai Bizottság és a pályázati végrehajtó ügynökség nem vállal felelősséget. Továbbá a weboldal tartalma nem bír kötelező erővel sem a fogyasztóvédelmi hatóság vagy más közigazgatási hatóság által lefolytatott hatósági eljárások, sem a polgári peres és nem peres eljárások, továbbá a békéltető testületi eljárások során sem.